Bàsquet

PROGRAMACIÓ GENERAL BÀSQUET BASE MUNICIPAL L’AMETLLA DE MAR

L’Àrea Municipal d’Esports de L’Ametlla de Mar disposa l’escola de Bàsquet Base Municipal que comprèn les edats a partir dels 5 anys, a través de les quals s’estableixen els corresponents entrenaments i competicions .

PRINCIPIS BÀSQUET BASE

  • El Bàsquet com a element educatiu i de formació.
  • El Bàsquet com a ocupació del temps de lleure i implantació d’un hàbit saludable.
  • Ensenyament del Bàsquet d’acord amb els diferents moments evolutius del nen.
  • Distribució dels conceptes i continguts del Bàsquet adaptats a les diferents edats i a la predisposició i capacitat d’aprenentatge en aquestes.
  • Dotar al jove jugador d’un bagatge de bàsquet que li permeti conèixer i dominar diferents sistemes de joc, diferents posicions dins el camp i tots els conceptes del bàsquet.

OBJECTIUS BÀSQUET BASE

  • Anar més enllà dels objectius de l’entrenament del Bàsquet, considerant de mateixa importància objectius de Formació, Educació, Correcció i Acceptació de normes.
  • Distribuir de manera òptima els objectius i conceptes de l’entrenament del Bàsquet, adequant-los a les diferents categories, edats i nivell de desenvolupament físic i intel·lectual dels esportistes.
  • No accelerar o modificar el procés d’aprenentatge per a obtenir resultats a curt plaç. L’entrenament del Bàsquet com a període de formació a llarg plaç en el que es van assolint els diferents conceptes que constitueixen el Bàsquet en cada categoria, amb l’objectiu d’aconseguir el màxim rendiment de l’esportista durant el segon any a la Categoria Juvenil.
  • El Bàsquet Base de l’Àrea Municipal d’Esports amb un objectiu clarament fixat: “Potenciar i desenvolupar les qualitats del bàsquet i humanes dels joves jugadors de la Pedrera per a poder nodrir amb jugadors del nostre poble, en un futur, els possibles equips sèniors que defensin damunt el terreny de joc, els colors i el nom de l’Ametlla de Mar”.
  • I el més important:

“Crear un vincle afectiu, un sentiment, un orgull pel fet de pertànyer al Bàsquet Base de l’Àrea Municipal d’Esports i, de vestir i defensar els colors de l’Ametlla de Mar”.

OBJECTIUS DE LA COMPETICIÓ

  • La competició en la fase de formació ha de significar un entrenament més.
  • Ha d’existir una relació de transferència entre el realitzat als entrenaments i el demanat a la competició.
  • La formació dels esportistes i els equips han d’estar per sobre dels resultats.
  • En les fases de formació tots els esportistes han de participar en la competició (si el reglament no ho permetés, els esportistes que no han pogut participar en una jornada ho faran en les posteriors jornades).
  • Guanyar com a un dels objectius de la competició, no com a fi únic i principal. “Fer-ho bé, esforçar-se, fer el possible, comportar-se esportivament, ser fidels a una manera de jugar,…, es sobreposen a l’objectiu desitjat per tots: Guanyar”.
  • Guanyar no de qualsevol manera i a qualsevol preu, sinó respectant l’estil de joc i els valors del Bàsquet Base del l’Àrea Municipal d’Esports de L’Ametlla de Mar; “L’èxit no consisteix en guanyar la competició, sinó en fer tot el possible per guanyar-la; només així no serem mai perdedors”.

PRINCIPIS A INCULCAR

  • Passió i estimació pel Bàsquet i per tot allò que comporta.
  • Actitud, Treball i Esforç en els entrenaments amb la intenció de millorar dia darrera dia.
  • Compromís i constància en l’assistència a entrenaments i partits.
  • Concepte d’EQUIP; Respecte, confiança i recolzament amb els entrenadors, amb els companys i amb un mateix. “Si un falla, fallem tots”.
  • Pares i Mares de joves jugadors com a “un component més de l’equip de Bàsquet”, per a ajudar i compartir amb els seus fills tot allò que aquest esport comporta: il·lusions, èxits, decepcions, felicitacions, consolacions, recolzament, moments tristos, moments d’eufòria…
  • I el més important, ser part implicada en l’esforç i sacrifici dels nostres fills recolzant-los amb l’assistència als partits, tant a fora com a casa, pel simple fet de gaudir dels seus progressos com a esportista i com a persona. Sense dubte, la presència del pare o la mare al camp, fa multiplicar l’ interès, l’esforç i el rendiment del nen.
  • En definitiva: “L’equip de Bàsquet és com una família, en la que tots els seus components (coordinadors, entrenadors, delegats, jugadors, pares i mares) són vitals per a la seva subsistència i bon funcionament. Cada un d’aquests components ha de desenvolupar la seva funció i acceptar les seves responsabilitats. Perquè recordem: “SI UN FALLA, FALLEM TOTS”.
  • I en relació amb aquest últim punt; Si el fet de pertànyer a un equip de Bàsquet implica: compromís, constància, esforç, sacrifici, respecte cap als companys, contraris i cap a un mateix,…, i molts altres valors educatius, des de l’Àrea Municipal d’Esports recomanem als Pares i Mares dels joves jugadors, que no utilitzin l’allunyament de la pràctica del Bàsquet com a “càstig” pel mal funcionament en els estudis dels nens, perquè com hem pogut veure, el Bàsquet és quelcom més que “córrer i tirar a cistella”, estar dins un equip és part de la seva formació. El fet de trencar aquest compromís enmig d’una temporada  fa que tots els valors educatius que porta implícits el fet de formar part d’un equip desapareguin, afegint que perjudica a la resta de companys de l’equip ja que: “L’equip necessita de cada jugador i cada jugador necessita de l’equip”.

CRITERI PER A L’ESPECIALITZACIÓ EN POSICIONS ESPECÍFIQUES

Fase de formació (prebenjamí – infantil 1er any): tendència a la no especialització de jugadors.

Fase de perfeccionament (infantil 2on any – juvenil): tendència a l’especialització de jugadors.

ESTIL DE JOC CARACTERÍSTIC DE LA SECCIÓ DE BÀSQUET BASE

  • Predominança d’un bàsquet de combinació amb criteri i alternança entre el joc exterior i interior.
  • Concepció d’equip en totes les fases de joc: “Tots ataquen, tots defensen, tots contraataquen, tots repleguen; Cadascú realitzant les funcions característiques de la seva posició en el moment determinat”.
  • Aposta cap a una defensa pressionant davant la pèrdua de pilota o la presència d’estímuls determinats, amb l’objectiu de recuperació col·lectiva de la possessió.
  • Aposta per un atac que impliqui reflexió sobre les opcions adequades depenent de l’acció defensiva rival.

METODOLOGIA EMPRADA PER A LA CONFECCIÓ D’ENTRENAMENTS

  • Procurar per una ensenyança dels diferents continguts tècnics, tàctics i físics de forma divertida i jugada.
  • Entrenament sempre vinculat a la pilota i la situació de joc.
  • Preparació física sempre integrada dins el treball tècnic-tàctic (sempre amb pilota o en relació a la pilota).
  • Utilització de les diferents metodologies: global, analítica i sintètica, en funció de l’etapa i l’objectiu de l’exercici.
  • Fer sempre ús de la situació de joc (reduïda o no) per a observar la transferència del treballat.
  • Exercicis que es corresponguin a la situació REAL de joc i amb transferència a situacions REALS de joc.
  • Canvi del concepte de “PATXANGA” pel de “PARTIT TEMA”, on l’entrenador situa als jugadors en les corresponents posicions i condueix la situació de partit cap a determinats aspectes que vol treballar i que ha de corregir.
  • Realitzar progressions als exercicis responent a criteris de:
    • D’individual a col·lectiu.
    • De menys jugadors a més jugadors.
    • De simple a complex.
    • De menor oposició a major oposició.