
PSICOMOTRICITAT
El terme “psicomotricitat” integra les interaccions cognitives, emocionals, simbòliques, sensorials i motrius (sensoriomotrius) en la capacitat de ser i d’expressar-se en un context psicosocial. La psicomotricitat és essencial en el desenvolupament harmònic de la personalitat de l’infant.
A través de la intervenció psicomotriu podem treballar diferents aspectes:
une) ASPECTE MOTOR (ESQUEMA MOTOR FUNCIONAL):
- Coordinació dinàmica general
- Coordinació visiomotriu
- Equilibri
- Lateralitat
- Conductes perceptiu-motrius: organització, localització, estructuració de l’espai – temps, ritme…
b) ASPECTE COGNITIU: Desenvolupar les capacitats sensitives, perceptives i representativa, potenciar i desenvolupar la memòria i la imaginació, etc…
c) ASPECTE AFECTIU-RELACIONAL: Presa de consciència d’un mateix: límits, sentiments, emocions, seguretat… Presa de consciència del món que l’envolta: espai – temps -objectes
Presa de consciència dels altres: relacions, diferències, intercanvis, llenguatge afectiu i corporal…
CIBLES
- La réalisation de l'intégration sociale des enfants / filles par le sport.
- Favoriser l'acquisition d'habitudes sportives qui s'éloignent des habitudes néfastes pour la santé et compléter le nombre croissant d'habitudes sédentaires (la télévision et les ordinateurs).
- Promouvoir le bon développement des schémas moteurs de base.
- Promouvoir une bonne posture et le développement anthropométrique.
- Motivar als nens/nenes per a la pràctica del esport.
- Donar a conèixer diferents disciplines esports.
- Dotar d’una base motora suficient sobre la que poder iniciar-se en diferents modalitats esportives.
- Aconseguir que el nen/a aconsegueixi realitzar motriument allò que es proposa mentalment .
CONTENU
- Patrons motors bàsics: desplaçaments, salts, equilibris, coordinacions, trepa,…
- Jocs populars i tradicionals
- Activitats gimnàstiques elementals
- Iniciació als esports individuals i col·lectius
PROCÉDURESMÉTHODOLOGIE: La didàctica emprada per a l’ensenyament de la Psicomotricitat estarà basada en la utilització de jocs i circuits.
ORGANISATION DES SÉANCES : Les séances auront une durée maximale de 1 heure et comprendra les parties suivantes :
- Activation ou Chauffage: Exercicis de flexibilitat i mobilitat articular seguits d’una part de treball aeròbic lleuger, en utilisant des jeux, qui aide à préparer le corps au travail de la partie principale.
- Partie Principale: Exercices et/ou jeux visant à atteindre un ou plusieurs objectifs du programme.
- Retour au calme: Exercicis i/o jocs de Flexibilitat, Mobilitat articular i Relaxació que ajudin al nen/a a baixar les pulsacions a nivell basal.